SKARP STOCKHOLM

ADVOKATBYRA

Dagens Nyheter

Att: Peter Wolodarski
Gjorwellsgatan 30
105 15 Stockholm

Stockholm 2014-06-10

Begiiran om riittelse av artiklar som Dagens Nyheter tillhandahaller i digitala medier

Jag skriver till dig i egenskap av juridiskt ombud for Gellert Tamas angéende tva artiklar
som &r publicerade av Dagens Nyheter (DN). De aktuella artiklarna publicerades den 15
februari 2007 ("Granska granskaren”) och den 20 november 2009 (”Rationellt att tiga”) och
ar bagge forfattade av DN:s medarbetare Hanne Kjoller. Artiklarna publicerades forst i
DN:s papperstidning men finns dven tillgéngliga pA www.dn.se. Vidare finns artiklarna
tillgangliga pé flera olika nyhetsdatabaser, t.ex. Newsline och Retriver.

Hosten 2006 publicerade Gellert Tamas reportaget ”Spelet om de apatiska barnen” vilket
sindes i SVT:s program Uppdrag granskning den 19 september. Tamas kunde bl a visa att
det, trots pastdenden om motsatsen fran savil en statlig utredning (SOU 2006:49) som
Socialstyrelsen (Meddelandeblad 2005) och mdnga medierapporter, inte fanns ett enda belagt
fall av forgiftning eller manipulation hos s k apatiska barn eller barn med
uppgivenhetssymtom. Tamas kunde ocksd, via en mejlvéxling, avsldja att den statliga

utredaren Marie Hessle lag bakom delar av ryktesspridningen.

Tre ar senare, hosten 2009, foljde Tamas upp sina avsldjanden i boken De apatiska — om
makt, myter och manipulation som gavs ut av bokforlaget Natur & Kultur.

Sévil Tamas TV-reportage i Uppdrag granskning som boken fick stor uppmérksamhet och
mycket god kritik. TV-reportaget belonades med Ikarospriset for arets bésta
samhillsprogram och nominerades till féreningen Grévande Journalisters pris Guldspaden.
Boken lag bl a pa forsta plats pa DN:s kritikerlista.



SKARP STOCKHOLM

ADVOKATBYRA

Under de &r som forflutit har i princip samtliga Tamas uppgifter och avsléjanden bekriftats.
Det finns fortfarande inte ett enda belagt fall av manipulation bland de s k apatiska barnen
och flera forskningsrapporter, publicerade i svenska och internationella facktidskrifter, har
gett dvertygande medicinskt stod for barnens sjukdomssymtom. Aven Socialstyrelsen har
numera slagit fast att barnens symtom i hgsta grad reella 4r och att symtomen ir vil kinda

sedan lang tid tillbaka, dven om de bendmnts med olika namn.

DN:s ledarskribent Hanne Kjoller gick till angrepp mot bade Tamas TV-reportage och bok. |
sammanlagt fem artiklar, varav tre pa ledarsidan, hdavdade Kjéller bl a att boken var ett
karaktdrsmord pa de ldkare och politiker som skapat bilden av att barnens tillstind handlade
om manipulation och att boken var full med faktafel. Att ett TV-reportage och en bok i ett
omdebatterat dmne stoter pa kritik dr en viktig del av det offentliga och demokratiska
samtalet. Ddremot &r det naturligtvis viktigt att diskussionen bedrivs sakligt korrekt i
enlighet med de lagar och pressetiska regler som giller i Sverige. Problemet med Kjollers
artiklar &r att de innehaller allvarliga faktafel och att DN, trots upprepade pastétningar fran
min huvudman, inte har infort rittelser i artiklarna.

DN:s ledarsida — artikeln ”Granska granskaren”, publicerad 2007-02-15

Psykiatrikern Peter Engelsoy, davarande bitrddande verksamhetschef pd BUP i Stockholm,
horde till de yrkesmédn som flera ganger, i savél media (Uppdrag granskning 2005-03-22)
som pé en riksdagshearing (2005-02-17) hidvdat att vissa av de s k apatiska barnen kanske
inte var sd "daliga som de utger sig for att vara. ” EngelsGy beskrev barn som var uppe och
at pa néatterna. Tamas kunde i TV-reportaget visa att Engelsdys uppgifter saknade alla former
av beldgg, Engelsoy bekriftade sjdlv i reportaget att ingen, sa vitt han visste, ndgonsin hade

sett nigra smygitande apatiska barn.

[ den aktuella artikeln tog Kjoller Engelsoy i forsvar och beskrev honom som en av flera
personer som Tamas “karaktdrsmordade”. Vidare framfordes att Tamas hade forvanskat ett
citat av Engelsoy for att fa det att framsta som att Engelsdy pastod att samtliga, i stéllet for

enbart en del, apatiska barn var smygétande simulanter.

I artikeln anges foljande.
"For att verkligen fa Peter Engelsdy att framsta som en inhuman cyniker réickte
uppenbart inte den timslanga intervjiun — som "Uppdrag gransknings” sedan klippte ned
till en minut. Programmakarna fick rota i arkivet. Ddr hittade de ett uttalande: “dessa
barn dr inte sa sjuka som det tycks” som dteranvindes. Att “dessa barn”, enligt Peter
Engelsoy, inte syftade pa gruppen apatiska barn utan pa ett fatal aktuella fall vid det
tidigare intervjutillfdllet spelade ingen roll. Inklippt i detta nya sammanhang framstar det

anda som om Peter Engelsdy pratar om hela gruppen.”



SKARP STOCKHOLM

ADVOKATBYRA

I artikeln hédvdar séledes Kjoller att reportaget i Uppdrag granskning ateranvinde ett tidigare
uttalande fran Engelsdy, dvs “dessa barn dr inte sd sjuka som det tycks”. Detta uttalande
finns dock inte med i reportaget i Uppdrag granskning. Dessutom gar det av Kjoller pastidda
uttalandet emot vad som anfordes i reportaget, vilket var foljande.

"Det hdr dr uppenbarligen barn som pa ndagot sdtt inte dr sa hér daliga som de utger sig
Jor att vara. De visar sig sa har daliga ndr nagon personal dr nérvarande till exempel, en
del barn dter i smyg pa nditterna och sa vidare. Sadana saker har vi sett hos en del barn.”

(min understrykning)

Av det faktiska citatet av Engelsdy framgick tydligt att han, tviéirt emot vad som pastas i
artikeln, hela tiden talade om att ”en del barn” simulerade, inte alla barn. Artikeln innehaller
sdledes inte ett korrekt citat fran reportaget i Uppdrag granskning och det 4r dessutom
felaktigt att past att det anviinda citatet dr inklippt pa ett sdtt som forvringer Engelsdys

uttalanden.

Med hénsyn till att artikeln ”Granska granskaren” innehéller en uppenbart felaktig
faktauppgift kridver min huvudman att DN, pé samtliga plattformar dir den ovannimnda

artikeln aterfinns, publicerar fljande riittelse:

Det citat av Peter Engelséy som Hanne Kjoller hiinvisar till i artikeln existerar inte i
Gellert Tamas TV-reportage i Uppdrag granskning. Det citat av Engelsdy som de
facto anviinds i reportaget ir helt korrekt atergivet, utan klipp, och det framgar
tydligt — i motsats till vad Kjoller hiivdar i artikeln — att Engelsoy hivdar att en del
barn simulerar, inte hela gruppen av apatiska barn. DN beklagar felet.

DN:s ledarsida — artikeln ”Rationellt att tiga”, publicerad 2009-11-20

[ artikeln framfor Hanne Kjoller allvarlig kritik mot Gellert Tamas bok ”De apatiska”.
Artikelforfattaren menar att Tamas forbigar de besvarliga sakargumenten och “en géng till
Jorlusta sig med att karaktdrsmorda alla som haft mage att invéinda”. Det handlar séledes
om allvarliga och nedséttande uppgifter om Tamas som i sig kan betraktas som
fortalsuppgifter. I ett sa allvarligt sammanhang ar det naturligtvis viktigt att uppgifterna som
redovisas i artikeln 4r sakligt korrekta. Artikeln innehaller dock tre felaktiga sakuppgifter

som kriver rittelse.

Felaktighet 1

I den inledande delen av artikeln framfor Kjolier att Tamas i sin bok felaktigt pastatt att
BUP-ledningen i Stockholm tillatit att personal fran Migrationsverket getts tilltride till de
apatiska barnen som vérdades pa Eugeniahemmet i Solna. Vidare refererade Kjoller till en
debattartikel i Aftonbladet dar Olav Bengtsson och Sten Lundqvist fran BUP i Stockholm
pastod att Tamas saknade alla former av “beldgg” for att nagra besok dgt rum och hivdade



SKARP STOCKHOLM

ADVOKATBYRA

att pastdendet att tjinstemén fran Migrationsverket fick beséka sjuksalarna sjclvklart”

saknade "all grund”.

Tamas har dock visat att Olav Bengtsson, psykiatriker och dévarande divisionschef pA BUP i
Stockholm, spelade en viktig roll i spridandet av myterna att de apatiska barnens tillstdnd
inte handlade om ett sjukdomstillstand, bl a hivdade han p& Svenska Psykiatriska
Foreningens vrmote 2007 att det i flera fall handlade om simulering (inspelat anférande
finns pa http://deapatiska.se/bengtssons-pastaende-om-simulering/). Vidare har Tamas

publicerat flera journalhandlingar (http://deapatiska.se/besoken-av-migrationsverket-som-

aldrig-agde-rum/) som beskrev besoken av Migrationsverkets tjdnsteman, bl a fran den 27

augusti och 3 september 2004, da en tjansteman fran Migrationsverket satte sig bredvid en
svér sjuk tolvérig pojke pd avdelningen och berittade att han skulle avvisas. Enligt
sjukjournalen brét pojken ihop och skrek ging, pa géng: "1at mig d6”.

Trots ovan nimnda journalhandlingar, som detaljerat beskriver besoken frén
Migrationsverkets tjinsteméan, havdade Kjoller att de tvé ldkarna hade riitt ndr de péstod att
nagra besok aldrig dgt rum: ”Ldakarduon kan enligt Tamas inte peka ut ett enda sakfel, vilket
Ju dr precis vad de gjort”, skriver Kjoller och fortsitter med att 1ata de bada chefslikarna
hivda att ”Tamas pdstdende om sjukvardens samarbete med Migrationsverket dir befiingt och

grundlost”.

Med hénsyn till att artikeln innehaller en uppenbart felaktig faktauppgift kraver min
huvudman att DN, pd samtliga plattformar dér den ovanndmnda artikeln aterfinns publicerar

foljande rittelse:

I artikeln hiivdas att de tva chefsliikarna, Olav Bengtsson och Sten Lundqvist, har
riitt nir de pastar att det inte forekom nigra kontakter mellan Migrationsverket
och sjukvarden. Detta ér felaktigt. Ett flertal journalhandlingar visar att personal
fran Migrationsverket gavs méjlighet att beséka apatiska barn, och att denna
mdjlighet dven utnyttjades. DN beklagar misstaget.

Felaktighet 2

[ artikeln hivdar Kjéller att Tamas i boken ”De apatiska” felaktigt har pastatt att pojken Vlad
kommer fran Vitryssland i stéllet for att berétta att han r ryss. Vidare anger
artikelforfattaren: "Spelar det nagon roll varifran Viad kommer? Tja, skulle man kunna

svara: Spelar det nagon roll om det som en journalist pastar dr sant”.

I boken ”De apatiska” beskriver Tamas det uppmérksammade fallet med pojken Vlad, vars
avvisning firades av Migrationsverket i Solna med champagne, nagot som fick vildigt stor
medial uppmirksamhet under hosten 2005. Tamas beskriver avvisningen samt de Svergrepp
som familjen uppgav att de utsatts for i Vitryssland innan asylansokan i Sverige. I boken ~De



SKARP STOCKHOLM

ADVOKATBYRA

apatiska” sdgs inte ett ord om vare sig Vlads nationalitet eller medborgarskap. Tamas har
saledes aldrig hdvdad att Vlad ar vitryss.

Med hénsyn till att artikeln innehéller en uppenbart felaktig faktauppgifter krdver min
huvudman att DN, pa samtliga plattformar dér den ovannidmnda artikeln aterfinns publicerar

foljande rittelse:

I artikeln hiivdas att Tamas blandat ihop varifran Vlad kommer. Detta ir felaktigt.
I boken De apatiska star inget om vare sig Vlads nationalitet eller medborgarskap.

DN beklagar misstaget.

Felaktighet 3

I den avslutande delen av artikeln framfors allvarliga anklagelser mot Tamas. Under en
intervju med Kanslidklagare Lise Tamm menar Kjoller att Tamas har manipulerat en
inspelad intervju i syfte att leda sin, av Kjoller pastddda, tes om en framlingsfientlig

myndighetsutévning i bevis. I artikeln anfors foljande.

"Kansliaklagare Lise Tamm (som jag rakar kinna) ges utrymme att med ett exempel visa
hur Tamas, enligt henne, klippt ihop en fraga med svar fran en annan (DN 2/11). Tamas
svarar som han brukar. Tamm har inte "ett enda beldgg for sina allvarliga anklagelser"
och att detta "mdrkliga utspel” visar pa "behovet av vidare granskning” (DN 3/11). Men
Lise Tamm sitter pa ett trumfkort. Hon har motbandat intervjun med Tamas. Vi lagger ut

’

intervjun i dess helhet pa dn.se.’

Kammaraklagaren Lise Tamm ansvarade for utredningarna kring de polisanmélningar mot
de tiotal familjer med apatiska barn som Migrationsverket limnade in hosten 2005. Tamm
fick hard intern kritik inom polisen for sitt beslut att ga vidare med férundersdkningar i tre
av fallen trots brist pa bevis. Tamm fick ocksa mycket hard kritik fran ldkarh3ll for séttet
som de av henne beslutade husrannsakningarna genomfordes pa. Tamas avsldjade senare, via
en mejlvixling, att de polisanmélda fallen var en del i en strategi av en anstilld pa
Migrationsverket, som i samarbete med den statliga utredaren Marie Hessle, bestimt sig for
att sprida bilden av att barnens tillstdnd handlade om manipulation. Detta beskrevs i boken

De apatiska dir dklagare Tamm gavs mojlighet att ge sin syn pa fallet.

I en debattartikel i DN den 2 november 2009 hdvdade Tamm att Tamas konsekvent hade
felciterat henne genom “systematiska forvringningar och forfalskningar”. Tamas svarade
genom att publicera savil den faktiska intervjun som utskrifter av denna som tydligt visade
att samtliga atta citat med Tamm i "De apatiska” var helt korrekt, ordagrant atergivna, dér
varje svar foljer pa den fraga som stélls. Materialet finns i sin helhet p4A www.deapatiska.se




SKARP STOCKHOLM

ADVOKATBYRA

Samtliga &tta citat som férekommer fran intervjun med Tamm i boken ”De apatiska” dr helt
korrekt atergivna och det dr saledes felaktigt att pasta att Tamas har manipulerat med den

inspelade intervjun med Tamm.

Med hénsyn till att artikeln innehéller uppenbart felaktiga faktauppgifter krdver min
huvudman att DN, pa samtliga plattformar dir den ovan ndmnda artikeln aterfinns publicerar

foljande rittelse.

I artikeln aterges aklagare Lise Tamms pastaenden att Tamas forvanskat hennes citat.
Detta stimmer inte. Bandinspelningar av intervjun visar att samtliga atta citat med
Tamm i Tamas bok ”De apatiska” ir korrekt atergivna. DN beklagar misstaget.

Grund for begiran om riittelse

Jag utgar fran att DN 4r medveten om de pressetiska reglerna samt har kinnedom om
regelverket kring fortal. Vidare dr DN av naturliga skal vl insatt i rattslaget betrdffande
ansvarige utgivares ansvar for artiklar som finns tillgdngliga pa dn.se. Som bekant klargjorde
nyligen Hogsta domstolen i mal HD O 3507/12 att ansvarig utgivare ir ansvarig for samtliga
artiklar som finns publicerade i databasen under dennes tid som utgivare. Detta ansvar géller
sa lange informationen finns tillgdnglig i databasen. Med anledning av att DN trots ett flertal
pastotningar fran Tamas ignorerat hans begiran om rittelse vill jag dock kort utveckla varfor

DN skyndsamt ska infora rittelse i ovan angivna artiklar.

Vid en ndrmare studie av drendet framstar det som mérkligt att DN inte har valt att inféra
réttelser i artiklarna. Det handlar trots allt om uppenbara felaktigheter som DN med enkelhet
hade kunna korrigera. I artiklarna forekommer exempelvis ett helt felaktigt citat och
felaktiga pastaenden om nationalitet. Vidare upprétthéller DN felaktiga uppgifter om att
Migrationsverket aldrig getts mojlighet att besoka Eugeniahemmet trots att Tamas kunnat
visa journalhandlingar som visar att besok har dgt rum. Nér det giller stycket om &klagaren
Lise Tamm hade DN med enkelhet kunnat lyssna igenom bandinspelningarna och jamfort

dem med citaten i Tamas bok ’De apatiska”.

Jag anser att de ovan péapekade felaktigheterna ar allvarliga och &r att betrakta som
fortalsuppgifter. De felaktiga uppgifter som Kjoller framfor i DN 4r alla av sadant slag att
ansvarig utgivare, inte kan ha haft skiilig grund for att tro att uppgifterna ar sanna. Vidare ska
man beakta att Tamas vid ett flertal tilifillen patalat dessa felaktigheter samt hénvisat till

korrekt information p4 webbplatsen www.deapatiska.se.

Tamas &r en fristdende skribent som inte 4r knuten till ndgon redaktion. Tamas &r i sin
verksamhet helt beroende av att hans arbete betraktas som vederhéftigt och trovérdigt. De
upprepade felaktigheter som forekommer i DN:s artiklar skadar Tamas som fristdende
skribent och publicist. Dessa felaktigheter leder till att Tamas utsétts for andras missaktning



SKARP STOCKHOLM

ADVOKATBYRA

och ifragasitts som en serids publicist. Att en fristdende skribent, pa ledarplats i Sveriges
storsta morgontidning, felaktigt utpekas som nagon som bl a dgnar sig 4t att manipulera och
forvringa intervjuer, paverkar naturligtvis 4ven hans mgjligheter till framtida inkomster.

Vid beddmning av den skada Tamas dsamkas genom de felaktigheter som férekommer i
artiklarna méaste dven hansyn tas till spridning av artiklarna — en spridning som fortfarande
pagér. De aktuella artiklarna publicerades inte bara i Sveriges storsta morgontidnings tryckta
upplagor, utan dven i digital form antingen pa DN:s hemsida och i de digitala mediearkiv
som #ger ritt att anvinda DN:s material, t ex Newsline. Som namnts ovan finns artiklarna
fortfarande kvar 1 dessa databaser, enkla att nd for hundratusentals ménniskor. Enbart i
Stockholm har ndrmare 400 000 personer bibliotekslanekort som ger dem fri tillging,
hemifréan eller fran nagot bibliotek, till Newsline och Retriever.

Tamas &r i likhet med flera journalister och opinionsbildare pé internet utsatt for allvarliga
hot. Flera personer lidgger upp DN:s artiklar om Tamas pa en Wikipediasida som exempel pa
Tamas laga trovirdighet som publicist. Aven de personer som fortfarande anser att de s k
apatiska barnen inte var sjuka pa riktigt hdnvisar ofta med gillande till DN-artiklarna.

Med beaktande av vad som anforts i detta brev kridver min huvudman att DN skyndsamt
infor rittelser i de aktuella artiklarna. Jag utgar fran att drendet 4r utagerat i och med detta
och jag skulle uppskatta om du kunde bekrifta att rittelser &r inforda senast den 20 juni
2014. Min forhoppning &r séledes att denna fraga ska kunna I5sas enligt sedvanliga
pressetiska principer. Jag maste dock upplysa dig om att jag har min huvudmans
instruktioner att dverviga rittsliga atgarder mot DN om de ovan ndmnda réttelserna inte

infors.

Med vinliga hélsningar

o

Rickard Wallentin
Tel: 070 565 03 73
E-post: rickard.wallentin@skarplaw.se



